WeLcOMe To My bLog.........

WeLcOMe To My bLog.........

Sunday 25 September 2011

coretan dr rmh anak yatim......................


nie gambar aku mse kat rumah anak2 yatim nurul ehsan,sg siput utara,perak...........
aku nak share ckit psal kngn d rmh ank yatim nie,..........
aku nk share psal crta yg dcrtakan oleh 2 orng adik nie.......
diorng nie sbnrnya still ader ayh n mak..... tp ayah n mak diorng sdh bercerai.....
kdua2 bdak nie bru berumur 13 thn......  yg plg mnydhkan aku ialah aku dpt thu yg diorng still lagi x leh membaca....  diorng crta yg diorng gagal dlm upsr........  aku pn x thu aper nasib diorng skrnya keadaan brtrsn mcm nie.....


aku nk crta skit psal khdpn slh seorng bdak nie.....  bdak nie ckp kt aku dia msh ader mak n ayah tp dah bercerai....  dia ader 9 beradik dn dia ank ke-5....  sblm dia msk kt rmh ank yatm nie dia tggl brsma mak dia,... dia ada certa kpd aku ttg bgaimana dia blh masuk ke rmh ank yatm nie.. dia msuk kt rmh ank yatm nie mse umur 9 thn...... pada suatu hri, mak bdak nie ckp yg dia nk bwk bdak trsbt utk brjmpa dgn ayahnya......  bdak 2 sgt gmbra krna rnduw sgt dgn ayahnya mklumlah brpsh dgn ayahnya sjk dr kecil lg....  mak bdk 2 pn mbwa dia ke rmh ank ytm nie...... mak dia ckp yg ayah dia ader kt cnie....  smpai jer kt rmh ank ytm 2, dia trs trcri2 ayahnya nmn x brjmpa....   mak dia ckp ayah dia x blk lg sebab pergi kerja...   so mak dia srh dia tdur kt c2 dluw smentra mnggu ayahnya......    dia tnpa byk soalan mngikt jer aper yg dsrh olh ibunya utk tdur d c2 krna ingn jmpa dgn ayahnya......   rpe2 nyer ibu dia dah mrncng utk mngglkn dia di rmh ank yatim tersebut.....   pda keesokkn pgnya, dia trsdar dn trs mncri mak nya.....   namun, mak nyer sdh mngglknnyer semasa dia nyeyak tidur....  slps smnggu bru dia sedar yg mak nyer hnya brbhng kpdanya utk mmbwa dia brjmpa ayahnya..... mnrt pngthuan aku, mak nyer trpksa mngglkn dia d rmh ank ytm tersebut krna x mmpnyai kwngn yg stabil bg mnmpng kos pembelajaran bdak 2........  maknyer hnya mnjgk drnya d c2 slps 3 bln dan mse itulah maknyer mncrtakan prkra yg sbnrnya.......  

trsntuh jgak hti aku mndgr cerita dr adik nie......  kalau lah aku dtmptnyer aku pn x thu nk wt mcm mner....   dr kecik ag berpisah dgn kluarga.....skrng aku fhm bhwa ksh syng seorng ibu dan seorng bapa amat pntng bg kejayaan seseorng......... so kter yg msh mmpyai ibu dan ayah, hargailah dr mreka................

No comments:

Post a Comment