WeLcOMe To My bLog.........

WeLcOMe To My bLog.........

Tuesday 13 December 2011

Apa NaK jAdi DenGaN ReMAJa MeLayu.......

APA NAK JADI DENGAN REMAJA MELAYU PADA MASA KINI..............

Semalam aku dapat melihat sendiri dengan mata kepala aku bagaimana kehidupan remaja yang tinggal di bandar....  sebenarnya, semalam aku keluar tengok bola dekat kedai mamak. Perlawanan antara Man City vs Chelsea. Game 2 start pukul 4. So aku keluar la pukul 3.30 g2...  firstly aku sampai kedai mamak 2, aku trkjt tgk remaja2 melayu tgh hisap syisha..  law x slp aku umor diorng baru 17-21..  so aku terfikir la, time2 ginie pon masih boleh lepak n hisap shisha plak 2...  mak bapak diorang x marah ker.... mak bapak diorang x kisah ker.....   dah la diorng bercampur antara lelaki n perempuan..  sosial2....   lepas aku lihat jer telatah diorang, baru aku ingt kata member aku...   member aku nie baru umo 16...  dia cakap mak dia cakap " ko dah besar, ikut ko la nak buat apa, asal ko jd baek"...   so dari situ aku baru faham....   mungkin mak bapak diorng nie pon berfkrn g2 jgk.........   dah besar kan....  pandai2 la jga dri sndri....    itu yg diorng best jer lpk sampai pagi sambil duk hisap bnda yg x de faedah 2.....


aku pon dh x hraukan diorng...... baek lyn bola dr tgk glgt diorng yg mcm 2.....   lps 30 mnt diornng pon blah dr c2......   mngkn dah nk balik kot......   lantak diorng la.....  diorng dh besr...  mak bapak diorng x hrau naper aku nk sebok2 nk hraukn plak.....   aku pon lyn la bola....  time nie Man city tgh leading 1-0...  


lps hbs first half aku duk relak2 jer.....   tgh aku duk makan roti canai yg baru sampai, tiba2 aku tdgr suara mcm bdak2 dtg dr  arah blkng aku....  aku pon berpaling la ke blkng......  terkejut aku tgk, geng2 rmaja lelaki dlm 6 orng duk maen kat atas jalan raya....   apa ke jadah diorng maen tgh jalan nie...   dlm pngamatan aku, diorng nie dlm lngkngn umo 11-14 thn.... masih kecil lagi 2.... trdtk d hti aku, apa nak jd ngan bdak2 nie....  dr mana diorng dtg... dah la tgh maen kt tgh jln...  nasb baek jalan x sibuk....  lps 2 diorng dtg kt kdai makan 2 nk order la...  "uitt, uittt, uittt" slh sorng pggl plyn...   "oi ane, nak keje ker x nak keje nie" slh sorng bersuara...     fulamak, cantik nyer ayat...  baru umo 13 dah kcp g2....  aku pon x pnh ckp g2 kt owng....
aku pon kmbli trpkr, law tadi x per la coz diorng dah besar, dah yg nie, masih kecil lagi, mak napak diorng x cari ker....  mak bapak diorng x rsau ker....  adoi....  rosak anak melayu..........  kecik2 dah pandai keluar malam sampai pagi...   aku pon perhati lagi la gelagat diorang...  lps 2 diorng hsp rokok plak....  aku yg dah nk sampai umo 20 nie pon x penah hisap rokok, diorng boleh hisap rokok......  adoi.... rosak la anak bangsaku law macam nie...   

aku pon x thu apa nak jadi... aku x leh nak salahkn diorang jugak.....  law mak bapak diorng take care btol2 bndi gnie cnfrm x jd.....   apa nak jadi la....   kalau begini lah keadaan anak2 melayu zaman kini, rosak lah masyarakat melayu akan datang....    aku hope lah diorng berubah.....    nasib orang melayu hanya d tangan orang melayu shaja......   berubahlah bangsaku..............  TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA.....

No comments:

Post a Comment