WeLcOMe To My bLog.........

WeLcOMe To My bLog.........

Friday 27 January 2012

my education story......

aku mula mengenali ilmu waktu umo 4 thn..  mse 2 mak aku slalu bwk aku ke kls tdka smbl hntr abg aku.. so aku tmpng ler skaki bljr kat c2..  mse umo 5 thn aku pon masuk tadika kemas kt kg aku..  mase 2 aku dah knl hrf2 n nombor, so sng ler follow aper yg cg cakap. mse umo 5 thn aku dpt no 5 dlm ujian akhr. bngga ler sbb aku baru 5 thn mse 2. lps 2 aku still bljr kat tadika 2, mse umo 6 thn, ujian akhr aku dapat no 2. ok ler 2. bler masuk tahun 1 aku dltakkan dkls pertama. every exam aku dpt straight A n dpt no 1 dlm kls. mse tahun satu bljr mcm kat tdika jer... huhuhuuh

biler masuk tahun dua aku dah x pegang status no 1 dlm kls.. jrng2 jer dpt no 1.  bgtu ler strsnya smpai tahun 6. tp still berada dlm klompok 5 terbaik.. huhuh...  mse percubaan upsr aku dapat 4A1C...  n mse UPSR pon aku dapat kptsn yg sama 4A1C..  aku dapat tawaran ke sekolah elit at bandar. dua sekolah iaitu SYP1 n SYP2.. aku suka sgt2 sbb dpt twrn.. yela aku kn sekolah at kg..  namun kerana masalah kewangan aku x dpt ke skolah trsbt,,,  aku nak sgt2 ke skolah 2, nmn fmlyku mnghlng krna kesempitan wng.. kalau aku skolah at bndr mesti byk blnja so nak x nak skolah jer at kgku.

aku bersekolah di SMK LALOH, jrk sklh ngan umh aku just 100 m jer..  mla2 ase sdh jgk sbb x dpt ke skolah elit, namun fmly ku cakap sekolah at mner2 pon sme jer, asalkan kter berusaha.  so aku trima seadanya..  aku dltkkn di kelas kedua pd tgktn satu, aku kna ambik bhsa arab.. susahnye bhsa arab nie..  mse form 2 aku naek ke kls no 1 smpai ler form 3.. stiap kali exam aku dpt no bwh dr 10.. huhuuh..  mse percubaan PMR aku dpt 4A n mse PMR sbnr dpt 5A.. aku sgt2 gmbra, nmn fmlyku terutamanya ibuku mnghrpkn aku dpt lebih dr itu..  malah cg2 d skolahku terget aku dpt 7A...  tp bg aku dpt 5A pon dah bngga sbb kt sekolah aku yg plg tggi just 6A.. nmn rmai cg yg mmndng serong kpda kami sbb perts sekolah jth teruk..

oleh sbb dpt 5A, aku skli lg dpt twrn ke sekolah elit n teknikal iaitu SYP2 dan SMK Teknik..  namun masalah yg sama berulng, fmly ku msh lg mmpnyai mslh kwngn..  namun aku x sedih sbb aku dah wt kptsn untuk sekolah di kgku sjer...  aku dan member2 laen bertekad dan brjnji utk menaikkn smla perts sekolahku bila SPM..  so aku trs sekolah at SMK LALOH yg ku syng sampai tamat t.5...  mse trial SPM aku hnya dpt 3A jer..  stiap kli aku exam aku dpt 3A jer. A bg subjekBM, MATE, n Agama..  so aku target 3A jer la utkSPM...  bler kptsn SPM diumumkn aku rkjt sbb dpt 4A...  aku x sngka yg aku dpt A dlm subjek sjrh.. xpnh pon aku dpt A sblm nie, plg tggi aku dpt ialah B untuk sejarah.....   aku mmg gmbra sgt2....

alhmdulillah perts sekolahku menaik dgn mnddk dmna skolah aku dpt tmpt ke-3 terbaik daerah dan ke-50 terbaik negeri kelantan. cg2 smua mengucapkan trima kasih kpda kami atas kejayaan mnghrmkn nama sekolah..  aku trsa happy sgt2 sbb dpt kotakan jnji utk menaikkn smla prestasi sekolah aku..

skrang aku dah berada di menara gading...  di UITM peneng.. aku mngmbl jurusan Civil Engineering..   skng aku baru sedar knapa fmlyku x bg aku sekolah kat bndr...  btol kta mereka, sekolah dimana2 pon sama, asalkan kiter rjn berusaha...  aku bersyukur sgt2 sbb dikurniakan keluarga yg slalu mnyokong dan guru2 serta warga SMK LALOH yg sntiasa membantu aku.....

No comments:

Post a Comment